Home » Spirituele blog » Tips bij angst en paniek

Tips bij angst en paniek

Gepubliceerd op 6 juli 2019 22:47

Heel veel mensen hebben er last van “angst!”dit kan enorm je leven beheersen.Mensen lopen soms jaren lang door met een angst terwijl er ook wat aan te doen is. Angst is heel normaal het is onze natuurlijke overlevingsmechanisme dat ons leven kan redden.Wanneer er een gevaar is geeft ons lichaam een signaal dat we moeten vluchten. Maar als je voor onschuldige dingen angstig bent of voortdurend een onrustig of angstig gevoel hebt dan gaat er mogelijk iets mis.

Wanneer we schrikken, angstig zijn worden we alerter, de bloeddruk gaat omhoog en hartslag gaan sneller en je spieren spannen zich aan. Intussen gaan je gedachten naar hoe gevaarlijk het is wat je ziet, hoort of voelt.

Deze plotselinge en heftige angst duurt vaak niet lang en maakt iedereen wel eens mee. Het is een gezonde reactie op dreigend gevaar.

Het komt ook voor dat deze gezonde angst ‘ongezond’ wordt en je angstklachten ontwikkelt of zelfs een angststoornis ontwikkelt. Mensen met een angststoornis zijn niet alleen bang op momenten waar gevaar dreigt maar ook bang op plekken of situaties waar geen gevaar is.

Zo kunnen mensen met een angststoornis in paniek raken in een drukke ruimte, of liggen nachts lang te piekeren.Stress is ook een belangrijke reden waarom angst , paniek sterker naar voren komt.Ook hebben hooggevoelige mensen snel last van angst en paniek.

Een angststoornis kan je leven enorm in de weg zitten. Vaak zie je dat mensen met een angststoornis de situaties waar ze eerder angstig zijn geweest gaan ontlopen. Wanneer je dingen en plekken gaat ontlopen beheerst je angst je leven.

Heb je last van paniek of angst aanvallen? Hou dan in je gedachten dat dit een teken is dat iets  in je lichaam uit balans is. Kijk dieper bij jezelf naar binnen en zoek waardoor je uit balans bent.

Jij bent sterker dan je angst!

Paniek of angst momenten zijn zoals golven in de zee,

de piek ebt vanzelf weer weg.

Leer te surfen op de golven van het leven!

 

Met de onderstaande tips kun je je paniek of angst aanval overwinnen en uiteindelijk stoppen.

 

Tip 1) Zie de angst onder ogen

Praat met iemand over je angsten en probeer echt om situaties niet uit de weg te gaan.Hoe dieper je het weg stopt hoe meer je angst groter wordt.

 

Tip 2) Verdiep je ademhaling

Wanneer je in paniek raakt, adem je je te hoog dus niet met de onderbuik maar vaak met je borstkas, je ademt dan te haal ondiep en te snel adem. Wanneer je zo ademt zonder dat je in paniek bent kan je zelfs een paniek angst aanval aan wakkeren.

Sla de volgende gedachten op:

“het gaat niet mis, ik heb gewoon een paniekaanval”

adem dan diep in via je buik via je neus en diep uit via je mond. Herhaal dit een paar keer. Het is even wennen maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat.

Mijn ervaring is dat het ook helpt om je handen op je onderbuik te leggen je ademt dan makkelijker terug met je onderbuik. Ook wordt je snel weer rustig om een meditatie te doen wanneer je voelt dat je een paniek aanvoelt voelt aankomen. Er zijn heel veel fijne meditaties te vinden via bijvoorbeeld ,YouTube ( meditatie angst, stress).

 

Tip 3)  Pas op met cafeïne en alcohol

Als je last hebt van stress, angst of paniek, pas dan op met het gebruik van cafeïne of alcohol. Cafeïne maakt je  opgefokt en zul je je dus ook  sneller angstig voelen. Mensen met angst kunnen over het algemeen cafeïne of alcohol het best niet of met mate drinken.

Ik merkte zelf na het minderen van koffie dat ik in de avond al veel rustiger voelde. Er zijn ook heel veel thee soorten die een extra rust geven zelf vind ik kamille thee erg fijn ook voor de maag.

 

Tip 4)  Zorg goed voor jezelf 

Tijdens je slaap geef jezelf niet alleen de kans om op te laden maar ook herstelt je lichaam tijdens je slaap zodat je weer krachtiger een nieuwe dag kan beginnen

Wanneer je slecht slaapt en daardoor vermoeid wakker wordt helpt het om in de ochtend als eerste een glas water te drinken. Je lichaam wordt beter wakker omdat het lichaam nu gehydrateerd is. Vervolgens kun je dan lekker gaan ontbijten en de dag beginnen.

Om beter te slapen doe ik voor dat ik ga slapen even alles van mij af gooien dit kan op twee manieren, leer om je zelf te aarden of schrijf alles van je af. Lees meer

 

Tip 5) Mindfulness

Of je nou mediteert, yoga doet of gewoon lekker gaat wandelen maakt eindelijk niet uit. Door je meer naar je emoties te leren kijken zonder dat je emoties je overspoelen, blijf je rustiger bij drukke momenten. Er zijn heel veel apps of meditatie oefeningen online te vinden. Ook kun  je natuurlijk aan één van de consulenten op de lijn om advies vragen.

Tip 6) Werk aan je angst

Het is makkelijker gezegd, maar het is enorm belangrijk om niet alleen symptomen te bestrijden. Als je zorgt dat je lichaam goed kan presteren, gezond eet, voldoende slaapt, en voldoende beweegt, ben je al een heel eind op weg!

Je kunt dan gaan kijken wat jou angst of  paniek brengt. Dit ook kan op heel veel manieren schrijf je gevoel op,praat met iemand die je vertrouwd of praat met je huisarts, sommige dingen hoef je niet alleen te dragen.

 

Ik geef ook een online cursus open je hart .Met deze cursus leer je ook anders om te gaan met angsten,stress en paniek Via onderstaande knop lees je hier meer over.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.